Langsung ke konten utama

Cerpen melayu "Amat kuat"


Amat Kuat
Alkisah... tersebutlah seorang laki-laki bename amat, badannye tegap, gagah, pembeghani, die peghnah bekelahi melawan haghimau yang ganas, sabab itulah die punye mate bute keduenye. Bejalan pakai tongkat, setiap haghi keliling kampung tak ade penat. Ghamah die oghangnye. Semase die belum bute, paling ghajin menolong sesame. Ade orang susah makan, die bantu beli beghas. Ade oghang tak dapat jalan, die bantu antakan sampai ke tujuan. Oghang bekelahi, die yang leghai.
Suatu haghi, die melihat ade yang bekelahi pasal beghebut sebidang tanah.
“Hei...hei!!! ape kesah ni. Bekelahi tengah haghi macam ni, banyak pulak oghang yang nenguk. Tak malu mike hah?!” Kate Amat dengan keghasnye meleghai due oghang yng bekelahi.
“Aahh....usah ikut campow bg. Lebam nanti bang punye biji mate.” Seghgah In.
“Iye bang... usah nak jadi pahlawan! Beghani pulak meleghai kami. Ini tanah aku, warisan mak dan bah aku!” Ijan menimpali.
“Adooiii.....aku sekaghang jadi yang salah ye?!! Tak nenguk buku tinju aku lebih besa dari punye mike. Beghenti tak?!!” Amat mulai maghah. Gegham betul die. Niat baik nak meleghai, malah jadi dipersalahkan.
“Aahh!! Biseng betul. Nah ghasekan buku tinju aku!” Si In melayangkan tinju die dengan cepat keaghah Amat. Dengan sigap amat mengelak siket aje kesamping, tinju Si In pun meleset. Buku tinju Amatpun mendghat dekat ulu ati Si In.
“Adooii.....Sakiiiitttnyeeee!!!” Si in tejatuh sambil memegang peghut die.
“Ooo....main kasa ye!! Ghasekan ni..!!!” Ijan dengan cepat menerjang dade Amat dengan sekuat tenage, amagah die dah memuncak. Amat dengan santai mengelak ke kanan siket. Terjangan yang kuat bak angin puting beliung itu sie-sie. Bukannye mendarat dekat dade Amat, tapi menghantam udaghe kosong. Naas, saat mendaghat dekat tanah, kaki kiri Ijan tepijak kulit pisang. Die pun tejatuh, punggung die menghantam tanah, tepat pulak ade taik ayam.
“Gedebaamm!!!... badan Ijan tejatuh.
“Haaaaa..tenguk. aku belum lagi keluakan jurus hgimau pusake tujoh tughunan mak dan bah aku. Mike dah tak tedaye macam ayam cabut bulu.” Kate Amat.
“Ampun bang...ampun..”” Kate Si In dan Ijan seghentak.
“Sudahlah... tak ade untungnye mike bekelahi, yang ade masalah tak selesai-selesai. Lebih elok bedamai, hidup berdampingan, saling tolong menolong. Kan sedap kalaw macam gitu. Masalah tanah, panggil Ngah War yang bekeje dekat kartow pertanahan. Ukow, bagi due selesai. Betul tak??” Tanye Amat.
“Ye bang. Teghimekasih dah nasehatkan kami. Kami khilaf bg. Ijan...maafkan aku ye...” Sesal Si In.
“Iye In...aku juge minta maaf ye.” Kate Ijan. Mreke bedue pun besalaman tanda damai.
            Akhirnye Si In dan ijan Pulang masing-masing. Amat meghase lege, tak jadi orang bedue tu bekelahi. Kalaw lambat siket die datang, entahlah ape yang tejadi. Die tesenyum melihat Si In dan Ijan bedamai. Tapi tibe-tibe muke Amat tesimbah Ae, sampai-sampie die tekejut.
“Ape nii...!!” Teghiak Amat.
“Bangkiiiit!! Dah siang. Tidow aje!!! Tenguk tu, ayam dah caghi makan. Engkau asik tidow aje.!!” Teghiak Mak Amat.
“Adoi....mimpi ghupenye.” Kate Amat dalam ati sambil tsenyum.

Selesai


Karya :
Mahara Al Malik

Komentar

Postingan populer dari blog ini

KUMPULAN PUISI

Aku Masih Mampu Untuk Tersenyum!! Di suatu sudut kucoba untuk menaungi keresahan Menjadikan ia tumpukan-tumpukan Hati yang meronta…. Tersayat hatiku ketika menaungi duri tajam yang berbisa.. Jika berbicara tentang hidup, Aku tak lagi seperti aku.. Semua jiwa terasa hambar, Menelusuri jejak-jejak lesu Dalam gelapnya malamku.. Kudekap setiap hembusan angin yang berhembus Tapi sayang… Aku tak mampu merengkuhnya Ke dalam jiwaku yang meronta, Entah…. Tak tahu kapan aku mulai Belajar dari sang pencipta Dan kini aku merasakan hal yang serupa Yang selama ini tak pernah aku rasa Tetaplah berlaga disetiap hembusan nafasmu, Hingga suatu saat nanti ajal akan menjemput di akhir hidupmu.. Ya….aku akan bertatih menuju rentang hidupku Meskipun perit, Aku masih mampu tuk tersenyum Hingga suatu saat nanti Bahagia itu menjengah dalam hidupku.. Pekanbaru 2009 Jusnita   Jerit   Batinku Disetiap perjalanan hari yang memb

KUMPULAN NASKAH DRAMA KOMEDI PELAJAR

DRAMA    KOMEDI   REMAJA Satria sufle PENTAS SENI SMP AL AZHAR SYIFA BUDI PEKANBARU II SEORANG ANAK LELAKI, DUDUK SANTAI DI SAUNG, SAWAH MILIKNYA. IA MEMAINKAN SULING DENGAN MERDU DAN SYAHDU… MUNCUL SEORANG LELAKI DAN PEREMPUAN IA MENARI PENUH PESONA DAN ROMANTIC..SAMPAI PADA SAAT KEDUA ORANG ITU BERPEGANGAN TANGAN… Pemuda Woi…!! Enak aja ya.. pakai nari-nari segala, dikiranya enggak cape apa? Pakai mesra-mesraan jg. Siapa kamu wahai manusia berhidung pesek? Hahahaha Lelaki Hahaha tidak sadar diri…aku pangeran wahai bulat haha Pemuda Oo.. pangeran ya? Pangeran dari hongkong! Wanita Wahai kamu lelaki tampan… Apakah mau mu…? Pemuda Karena kalian berlaku tidak sopan, maka kalian akan mendapat balasan dariku, yaitu mati. Lelaki Ok.. Adinda…biar kakanda yang ngancurin ni orang!! Wanita Hati-hati yah… Pemuda Alaaaaaah..banyak omong, ayo sini lo… Lelaki Nantang lo..ok (mereka terhenti sementara) Tiba-tiba datang sosok berbaju merah.. Merah

NASKAH DRAMA KOMEDI KAKEK PENAKLUK

Drama Remaja Komedi Kakek sang penakluk Drama remaja komedi : Kakek Sang Penakluk . Karya : Mahar Al Malik ASBP II Seorang kakek berjalan dengan lemah, letih, lesu…… Kakek (tiba-tiba dengan semangat rocker) selamat siang penonton…. Apakabar semua….semangat dong, kakek ja semangat begini. Perkenalkan penonton….saya DION si raja penakluk…begini-begini hebat dalah bela diri hehehehe kakek sebenarnya dulu gagah, ganteng, tinggi baik hati dan rajin menabung hehehe karna agak tua jadi sudah mulai keriput… Tiba-tiba muncul dua pengawal kerajaan… Fajar Hoi kakek jelek…lihat tuan putrid tidak!! Kakek (hanya diam) Fajar Hei kakek keriput…dengan tidak..!! Kakek (masih diam) Dandi Dia pekak ni jar…gimana kalau kita teriakin dia…. Fajar Ok… Fajar & Dani Woi…….!!!!!! Kakek (dengan gaya cool) tenang penonton, orang sabar di saying tuhan… Heiii…..!!! ngapai teriak-teriak. Tidak sopan, mau saya kutuk seperti malin kundang. Fajar Alaaaaaaahaaa